Nya rätter med matrester: mina 10 bästa tips för att minska matsvinnet på ett kreativt sätt (del 3)

Då var det onsdag igen vilket innebär att det är temainlägg som gäller här på bloggen. Jag har, som ni vet, sedan början på mars försökt att strukturera upp mitt innehåll lite bättre – och har då bestämt mig för att börja blogga på olika månadsteman.

Först ut nu i mars var temat Nya rätter med matrester och i tidigare inägg i den här serien har jag behandlat överbliven färs och potatis. Den här veckans inlägg blir aningen mer omfattande där jag helt enkelt går igenom vad du kan göra av överblivna slattar. Kanske har du 2 dl soppa kvar – för lite för en komplett måltid men totalt onödigt att slänga. Eller så har du en påse med halvvissen ruccola, som känns tråkig att slänga men som är för hängig för en sallad. Lugn ba lugn, jag har tipsen. 

Jag tänker att vi börjar med att göra en liten gloslista. En restgloslista som man kan glo på när man har överblivna rester eller ingredienser som börjat bli tradiga och kvickt behöver inspiration. En lista som jag kan fylla på under tiden jag kommer på mer smarta grejer – och så får gärna ni hjälpa till. Har du ett supertips på hur man tar tillvara på ingredienser som börjar bli tråkiga? Eller hur man skapar nya rätter på gamla rester? Lämna gärna en kommentar här, eller på min Instagram så kompletterar jag listan efterhand och länkar givetvis till er som har blogg.

En liten restgloslista:

Överblivet kokt ris: utfyllnad i vegobiffar eller i en kålpudding
Överbliven risotto: aranchini, det vill säga risotto som paneras i ströbröd och sedan stekt eller friteras gyllenbruna
Grönt som börjat bli visset: mixa till en pesto
Överbliven pasta: som toppings i en soppa eller som bas i en gratäng
Överblivna rostade/kokade rotfrukter: smaksättning i en hummus eller som grund i vegobiffar
Mjuka tomater: stek i rikligt med smör och vitlök, ha i en pastasås, rosta i ugnen, gör till pizzasås
Bröd som har börjat bli gammalt: rosta i ugnen och mixa sedan till ett ströbröd eller stek i rikligt med olja och gör krutonger.
Ost som börjar bli gammal: riv ner den,  frys in och ta sedan fram för att toppa gratänger. Ostskalken till en parmesanost eller liknande är jättegod att koka med när en gör egen buljong.
Gamla grönsaker: frys in efterhand och koka sedan till en buljong när du har tillräckligt

5844B727-6B17-45A7-900F-FC0A1F8FB63C
Rester från tomatsoppa blir en jättegod bas i en pastasås dagen efter. 

Mina bästa tips på hur du tar tillvara på rester:

  1. Pesto på allt 
    Ett av mina bästa tips för att ta tillvara på grönt som börjar bli visset är pesto. Bara mixa ruccola, grönkål, svartkål eller kanske ramslök tillsammans med en näve nötter, vitlök, olivolja och kanske lite ost om du har något sådant över. Peston är såklart supergod att äta till pasta men det är också ett fantastiskt mackpålägg att äta till frullis. Eller att blanda med crème fraîche för en enkel och god sås till vegobiffar.
  2. Soppa blir pastasås
    Även om det bara blir någon liten deciliter soppa över efter middagen, spara den alltid. Den gör sig nämligen väldigt bra som bas i en pastasås dagen efter. Koka pasta, häll bort nästan allt vatten och ha sedan i den överblivna soppan direkt i kastrullen. Lägg i lite soltorkad tomat, fetaost, stekt zucchini eller något annat du gillar för en matigare pastarätt.
  3. Lägg det i en skål
    Tidigare i höstas skrev jag ett inlägg i min serie om vardagsmat där jag tipsade om bowls. Det är helt enkelt en skål som du fyller med lite allt möjligt du har hemma. Du steker något, rostar något, kokar något, mixar något – och tadaaa! Världens bästa vardagsmiddag. Läs med om det i mitt inlägg om bowls.
  4. Gör en wrap – med smaksatt hummus
    Ni vet redan vid det här laget att jag älskar all mat som äts i bröd. Wraps är den bästa vardagsmaten eftersom det går att klämma i lite allt möjligt. Bara ställ fram alla rester ni har, förädla dem och låt alla komponera sin middag bäst de vill. Har du en kokt eller rostad rödbeta över? Mixa den med ett paket färdigkokta kikärtor så har du världens godaste rödbetshummus. Samma sak med de flesta överblivna rostade eller kokta rotfrukterna. Gör en smaksatt och matig hummus som bas i din wrap – kanske med sötpotatis eller morot?
  5. Wok, rispapperrullar & nudlar
    När vi ändå är inne och snackar ”rulla ihop göttiga grejer i ett bröd” kan jag passa på att tipsa om vardagsräddaren rispapperrullar, även kallade sommarrullar. Du kan hitta rispapper i de flesta större mataffärer och de har en livslång hållbarhet så det är lika bra att bunkra upp direkt. Sedan rullar du i lite blandat du har hemma. Annars är det super att steka upp massor av grönsaker som börjar bli mjuka, som paprika/vitkål/tomat + kokosmjölk + röd curry + lime och en liten nypa sött. Ät med ris och kanske tzay. Gott och enkelt! Eller så gör du en nudelskål med massor av toppings.
  6. Gratäng 
    Överbliven pasta gör sig superbra tillsammans med andra överblivna slattar i en gratäng. Sätt ugnen på 200 grader, stek massor av grönsaker som exempelvis zucchini, gör en citronsås och toppa med en god ost av något slag. Det går bra att blanda ostsorter, perfekt sätt att ta tillvara på överblivna rester från helgens ostbricka. In i ugnen tills att osten har en fin och gyllenbrun färg.
  7. Panera det! 
    Ett bra sätt att ta tillvara på överblivna rester är att skapa en helt ny rätt genom att panera det. Tips på det är att panera helrostad rotselleri och äta som fiskpinnar med dillsås och potatismos. Eller att använda sig av överbliven blomkål som du panerar och äter som nuggets. Eller att panera överbliven stekt halloumi. Ja, det går att panera allt. Glöm inte det.
  8. I en paj 
    Ett av de bästa och kanske smidigaste sätten att använda sig av rester är att lägga det i en paj. Det måste ha varit så tacopajen kom till? Du bara lägger hela gårdagens middag i ett pajskal, på med lite äggstanning, kanske lite ost och så in i ugnen tills att den är klar. OBS! Det finns färdig färsk pajdeg, om man inte pallar fixa egen i vardagen.
  9. Pytt i panna 
    Pytt i panna är kanske inte något som behövs tipsas om egentligen, men det känns tradigt att utesluta något som är så gott och enkelt. Jag brukar använda gårdagens rotfrukter och steka på vegobitar eller halloumi. Servera med en senapskräm, det vill säga creme fraîche + grovkornig senap + honung + salt/peppar. Och så inlagda rödbetor, såklart.
  10. Rosta i ugnen
    Mitt sista tips för grönsaker som börjar se lite tråkiga ut är att rosta dem. Framförallt mjuka tomater och paprika blir så goda när de har fått rostas i ugnen på 175 grader tills att de är helt mjuka. Sedan bara mixar du ihop allt och smaksätter med sånt du gillar. Rostade tomater som mixas ihop med lite tomatpuré och kryddor blir exempelvis en supergod pizzasås.

 

För att spara mina recept på en samlad plats, följ mig gärna på Bloglovin’. För att inte missa några uppdateringar finns jag också på Facebook samt på Instagram.

Annonser

6 kommentarer Lägg till

  1. fredrikapavinden skriver:

    Ahhh så mycket bra tips!

    Gilla

    1. Åh vad kul att du tycker det! Tack för din kommentar 🌟

      Gilla

  2. Amanda skriver:

    Det här så bra, vill bara få massa slattar och rester så jag kan börja prova mig fram nu!

    Gilla

    1. Hahaha, fantastiskt! Kul att du gillade det!

      Gilla

  3. Evelina skriver:

    alltså, åt i helgen wraps med massor av grejer i pga det bästa som finns (tack för hjälp med den insikten), och insåg att det GODASTE någonsin i en wrap är bulgur blandat med pesto rosso. så jag tycker absolut att ”lägga i en wrap” kan vara med på Överblivet ris-delen i gloslistan! för ris funkar ju såklart lika bra som bulgur. sjukt gott i alla fall.

    Gilla

  4. Kilka skriver:

    Wonderful illustrated information.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s