Påskspecial: en god 3-rätters meny

Om jag ska var helt ärlig så är vi inte sådär jättetraditionella vad gäller påskmat i vår familj. Så, jag kommer inte att langa fram någon påskbuffé här idag med andra ord. Hoppas att jag inte gör någon besviken med detta. Men jag gillar ju att äta även om det inte blir någon traditionell buffé. Precis som under alla andra högtider brukar vi framförallt fokusera på att ta oss tiden att laga och förbereda all mat tillsammans. I vardagen blir det lätt stressigt, därför är det härligt att samtliga familjemedlemmar får hjälpa till när vi har tiden. Det finns enligt mig inget bättre sätt att fira helgdagar på än att gå och handla ihop, laga mat tillsammans och sedan sitta ihop och bara äta, äta, äta.

Vad vi äter på påsken skiljer sig från fall till fall men jag brukar helt enkelt se påsken som en matintroduktion till våren och sommaren! Något med citron, brynt smör, rädisor, kapris. Något lätt och enkelt som alla gillar.

Men om du planerar att skippa påskbuffé, precis som jag, och istället köra på 3-rätters så tycker jag att ni ska äta den här menyn! Till förrätt äter ni en stor tallrik tomat med burrata/mozzarella tillsammans med en riktigt god olivolja och ett stekt eller grillat bröd.   Och till huvudrätt äter ni rostad blomkål med lökringar och ramslöksaioli. Och till dessert dukar ni upp en riktigt najsig ostbricka med massvis av tillbehör. Det kanske låter avancerat, men det är det inte. Många moment – ja! Men ingenting som är svårt att få till.

Om du satsar på att fixa ett göttigt påskbord som ska räcka till många, kika gärna på mina kära vän Vegokäks påskspecial där hon bjuder på hela 17 härliga påskrecept att äta på påskbordet.

Ni hittar mig även på Bloglovin, Instagram och Facebook.

Förrätt: Caprese med rostat surdegsbröd

caprese med burrata och grillat bröd

Världens enklaste, men också en av världens godaste, förrätter. Köp några goda, smakrika tomater. Gärna i olika färger. Halvera och lägg på ett fat. Ringla över mängder av god olivolja, finhackad färsk basilika och flingsalt. Stek surdegsbröd i en stekpanna och avsluta med att gnugga en vitlöksklyfta mot det stekta brödet. Lägg en god burrataost eller mozzarellaost i mitten av fatet. Tänk på att många ostar innehåller löpe, det vill säga kalvmage, så kolla på förpackningen om du vill ha en utan. Om det bara står löpe är det animaliskt, och om det står ystemzym är det vegetariskt.

Huvudrätt: Rostad blomkål med ramslöksmajonnäs, lökringar och brynt smör

IMG_6788

Så här är det. Blomkål kan antingen vara helt fantastiskt gott, eller så kan det vara riktigt äckligt. Rostad blomkål får en slags nötig smak som tillsammans med massa smör blir helt underbar. Om ni är många som ska äta är det suveränt att helsteka blomkålen med massor av smör, men om ni är färre kan ni dela den i filéliknande bitar eller smått. Bara ta bort all blast, skölj av kålen, låt den torka och placera den på en plåt eller ugnsfast form. Klä in den i rikligt med smör och flingsalt och placera i mitten av ugnen på 175 grader tills att kålen har fått fin färg och är genomstekt. Hur lång tid det tar beror på hur stor blomkål du har, men ca 45 minuter.

I den här rätten har jag valt att äta blomkålen med kokt potatis, lökringar och ramslöksmajonnäs. Ramslök går ju att hitta lite varstans just nu, helt gratis. Men om du inte är en sådan som vill ha en påskutflykt till skogen, går det att hitta i vissa välsorterade mataffärer. Annars går det lika bra att använda gräslök eller vitlök.

Sedan toppar du allt med dill, tunt skivad rädisa, kapris, citron, hackad hasselnöt och brynt smör. Om du inte har testat att bryna smör ännu – så gör det nu! Det finns seriöst knappt något godare.

Dessert: Bakad camembert med timjan, vitlök och honung 

img_8054

Jag är en sådan tråkig person som inte brukar laga efterrätt. Om du vill laga en dessert trots allt tycker jag det godaste är att bara blanda några deciliter nötkräm, typ Nutella, med vispad grädde eller mascarpone och en nypa flingsalt. Servera med en hallonkräm som du gör genom att koka upp frysta hallon med lite florsocker. Supergott och enkelt.

Men, det godaste enligt mig är att ställa fram en riktigt maffig ostbricka mitt på bordet. Ta lite blandade ostar, marmelader, kex, bröd, oliver, frukt, några choklad i olika sorter och nötter. Satsa på ett riktigt fint upplägg och servera allt på en stor träbricka. Bästa avslutet på en middag som finns!

Jag brukar alltid göra den här bakade camemberten, som får agera huvudroll på ostbrickan. Det jag gör är att ta en hel camembert, ta bort plasten eller pappret den ligger i och lägga tillbaka den i formen igen. Sedan skär jag ett mönster i osten och trycker in några halverade vitlöksklyftor, färsk timjan, lite olivolja och ringlar över lite honung. Sedan in i ugnen på 200 grader i lite mindre än 10 minuter tills att osten har smält. Gott att äta med kex och surdegsbröd.

Annat gott att äta i påsk:

 

Vegansk bouillabaisse med bönaioli och rostad potatis

Gravokado

Smördegspizza

 

 

En kommentar Lägg till

  1. Annie/Vegokäk skriver:

    Alltså JA vad jag vill äta detta!!Håller helt med om efterrätt! Så najs med ostbricka ❤

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s