Att få ihop matvardagen med ”bowls”: inspiration till lunch och snabbmiddag

Nu när vardagen är igång som vanligt för de flesta kan det vara bra att få lite tips och påminnelser för att snabbt komma in i vardagsrutinerna igen. Så jag tänkte: vad passar då bättre än ett riktigt maffigt inspirationsinlägg om hur du kan göra snabba och goda lunchlådor som även funkar super till middag? Nej, jag tänkte väl det!

Så, i det här inlägget bjuder jag på en guide till hur du på ett enkelt sätt komponerar och förbereder veckans luncher, tips på inköpsställen till mina favoritlunchlådor samt lite enklare recept. 


Rostad potatis, kikärtsmayo, hummus, cashewnötter, rostade kikärtor, rädisor, cashewnötter, sesamfrön, bladspenat, bladspenat, gurka, salladslök, sriracha

Idag börjar jag med att dela med mig av mitt första tips inför hösten och går då starkt ut med något av det bästa som finns: PLOCKMAT! Om det är något som är trendigt just är det att äta saker ur en skål – ni känner säkert igen det som ”bowlstrenden” och går att hitta i alla möjliga olika utföranden som exempelvis buddha bowls, lunch bowls, sushi bowls och hippie bowls. Det handlar kort och gott om att du plockar ihop olika göttiga grejer du gillar, blandar samman och äter ur en skål. De innehåller en del protein, kolhydrater och grönsaker och är toppad med massor av nötter och sås.  


Rostad potatis, vitlöksstekt svamp, citrondressad bladspenat, rostad mandel, mixad rödbeta, svarta bönor, svarta sesamfrön, pumpakärnor och basilika  

Du komponerar själv din rätt efter dina individuella smakpreferenser och i min familj har det här konceptet fungerat otroligt bra eftersom vi ofta är sugna på olika saker. På söndagen förbereder vi oss inför veckan genom att hacka grönsaker, koka pasta, mixa falafelsmet, koka quinoa och mixa såser osv. Vi lägger över allt i olika glasburkar som vi sedan ställer in i kylen och de fungerar sedan som bas för veckans luncher. Kvällen innan, alternativt på morgonen tar vi fram burkarna och komponerar ihop dagens lunch utefter det vi är sugna på för dagen. Det påminner lite om de salladsbarer du kan stöta på i lite större butiker – och det känns fasiken superlyxigt! Det känns alltid lite trevligare att ta med sin lunch i en glasburk istället för plast, tycker jag, så investera i några sådana hörni. Jag använder mig av dessa glasburkar som jag har hittat på Granit. 

På kvällen när vi kommer hem tar vi återigen fram våra glasburkar fyllda med massa grönsaker och röror, men nu brukar vi komplettera med något varmt till. Vi rostar potatis eller kokar nudlar, steker vegobitar eller falafel och kokar ägg. Det här funkar väldigt bra med småbarn (nu utgår jag från mina egna som är 1 år och 2,5 år). De gillar att plocka ihop sin mat själva och vi frågar helt enkelt om de vill ha fetaost, bönor, pasta, tomat, majs osv. Det är lite som tacokonceptet – och jag menar vem gillar inte tacos?!

Så! Vad kan man då ha i sin ”bowl”? Kolla häääär:


Vitlöksrostad potatis, citronmarinerade vita bönor, tomatpesto, kaprissås, granatäpple, rostade hasselnötte, pumpakärnor, sesamfrön, tomat, basilika, hackad soltorkad tomat och bladspenat

Inspirationsguide till höstens lunchbowls eller snabba plockmiddagar:

1. Protein

  • Avsköljda förkokade svarta bönor, vita bönor eller kidneybönor. Ha eventuellt på lite citronsaft, salt och hackade örter så blir det supergott!
  • Stekta eller rostade kikärtor
  • Stekta vegobitar, tzay eller liknande
  • Tofu
  • Kokt eller stekt ägg
  • Linser

2. Kolhydrater

  • Quinoa
  • Pasta
  • Rostad potatis
  • Kokt eller rostad sötpotatis
  • Nudlar
  • Matvete

3. Grönsaker

  • Bladspenat, grönkål, gurka, broccoli, blomkål, zucchini, morot, tomat, majs, avokado, edamamebönor, vårlök, oliver, svamp, groddar, granatäpple  

4. Sås och röror

  • Hummus
  • Kikärtsspadsaioli
  • Sriracha
  • Soltorkadtomatröra
  • Pesto
  • Tahini
  • Mixad rödbeta: mixa färdigkokt rödbeta med stavmixern 
  • Tomatpesto: mixa en halv burk soltorkad tomat i olja med 1 vitlöksklyfta, 1/2 dl pinjenötter, en näve basilika + oljan i burken.

Se mitt inlägg: 10 snabba röror av prova i sommar för mer såsinspiration

5. Toppings

  • Hackade nötter: cashewnötter, mandel, valnötter, hasselnötter
  • Frön: chiafrön, pinjenötter, sesamfrön (svarta och vita), pumpafrön, solrosfrön
  • Riven ost, fetaost, getost
  • Torkade bär 
  • Färska örter

För mer matinspiration finns jag även på Pinterest, där kan ni följa det jag inspireras av i vardagen.


 Citrondressade belugalinser, smörstekta hasselnötter, bladspenat, smulad getost, vita bönor, basilikaolja och dillcrème

Vad brukar ni ha i era sallader eller ”bowls”? Lämna gärna en kommentar! 🙂

För att spara mina recept på ett samlat ställe följ mig på Bloglovin!

Annonser

25 kommentarer Lägg till

  1. Marie skriver:

    Ska laga alla alla alla!!!! 😱🍲

    Liked by 1 person

  2. Sara skriver:

    Åh vilket inspirerande inlägg!👏

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      Åh, tack Sara! Vad glad jag blir! 😘

      Gilla

  3. Åh vad jag tycker om det här inlägget – tack! Blir oerhört inspirerad.

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      TACK, Annelie! Vad kul att kunna inspirera, det gör mig SÅ glad! 😘

      Liked by 1 person

  4. Matilda skriver:

    Det här kommer rädda min höst!

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      Härligt! Det kommer fler inlägg på samma tema som du kanske också kommer kunna få användning av 😘

      Gilla

  5. lovisa/polichinelle skriver:

    tycker så himla mycket om detta! vilket lysande koncept! måste absolut få in mer bowls i lille livet ❤

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      Ja! En känner sig så himla vardagssmart när en käkar bowls! 😄 Annars lagar du ju redan sjukt nice mat!

      Gilla

  6. Janina skriver:

    Så bra inlägg! Kommer hämta mycket inspiration från detta inlägg när höstens lunchlådor ska göras och när en snabbt vill ha middag efter en lång dag. Tack!!

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      Tack Janina! Så kul att kunna inspirera 😘

      Gilla

  7. Alexandra skriver:

    Hej! Hittade precis till din blogg och bli väldigt inspirerad att prova allt gott! Just detta koncept tilltalar mig verkligen, men jag känner mig lite osäker på just hur mycket man ska förbereda? Och hur tänker du kring hållbarhet? Skulle inte du snälla kunna beskriva en veckas söndagsprep? Tusen tack för en jättefin blogg!

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      Hej Alexandra! 👋🏻 Vad kul att du har hittat hit. Det kommer mer inspo likt denna framöver, jag är själv en förespråkare för superenkel matlagning. Jag har lite mycket just nu, men skulle eventuellt kunna skriva några rader om söndagsprepp senare i veckan. Jag preppar alltid till 4 personer (2 vuxna, 2 småbarn). Hur många är ni? ☺️

      Gilla

  8. Alexandra skriver:

    Hej, tack för svar! 🙂 Vi är två vuxna! Ser med spänning fram emot att följa din blogg framöver, och håller tummarna för att du vinner matbloggspriset (det var så jag hittade hit!)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s