Nya rätter med matrester: färs (del 1)

Så blev det en ny månad och det innebär att det är hög tid för mig att presentera månadens tema. Under den förra månaden gjorde jag, som ni vet, ett samarbete med Serla på temat kladdig mat du äter med händerna. Parallellt med detta tema hade vi på Månadens Gröna tema baljväxter så det blev en hel del linser, bönor och kikärtor också. Mycket kul, god och kladdig mat med andra ord!

Ny bloggserie som ett stående månatligt inslag

Som ett nytt inslag här på bloggen kommer jag att från och med idag börja skriva 4 inlägg i månaden på ett visst tema som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Målet och tanken bakom detta initiativ är att jag som matbloggare ska kunna inspirera er läsare till en grönare och mer smidig vardag.

Det tema jag har valt till min första serie är matrester. Serien kommer att gå under namnet nya rätter med matrester och omfattas av totalt 4 inlägg som släpps varje onsdag. Hur kommer det sig att jag har valt tema matrester? Jo, för det första vet jag att vi alla kan bli bättre på att ta tillvara på den mat vi redan har hemma. Genom att jag ger er mina bästa tips på hur jag använder mina matrester hoppas jag på att kunna inspirera er till ett mer kreativt förhållningssätt till något som för många idag mest är ett tråkigt och oinspirerande måste.

 

Fördelar med att arbeta aktivt för att minska matsvinnet

Att få inspiration och tips kring hur du använder överblivna rester på ett bra sätt kan en aldrig få nog av. Så, varför är det bra att nyttja rester? 

  1. Du sparar pengar. Genom att slänga mat i onödan, slösar du på dina pengar. Jag försöker att slänga så lite som det bara går, vilket jag visserligen har märkt är väldigt svårt när en har småbarn. Men ett första steg är att använda sig av rester och planera sina måltider efter det som redan finns hemma i kyl, skafferi och frys och därefter kompletteringshandla.
  2. Det är bra för miljön.  
  3. Du sparar tid. Genom att frysa in och laga extra av exempelvis färssås sparar du enormt mycket tid i vardagen. Det är väldigt praktiskt att ha färdiga färssåser i frysen som du plockar fram på morgonen. Sedan kommer du hem från jobbet och får en god och vällagad middag på mindre än en halvtimme, samtidigt som du inte behöver diska lika mycket. Även om du bara fryser in en portion färssås i taget, blir det mycket i slutändan om du gör en rutin av att frysa in dina färdiga rätter.
  4. Det är en kreativ utmaning i vardagen. Med rester kan du genom att kombinera det du redan har hemma komma på massor av goda och inspirerande smakkombinationer. I färssåsen kan du klämma i lite vad som helst. Riv i rotfrukter, hacka ner lite zucchini, soltorkad tomat, ha i lite linser. Testa dig fram!

 

Smidigt med färsrätter 

Många vet redan att Pasta Bolognese är Sveriges mest lagade vardagsrätt. Kanske inte jättekonstigt egentligen med tanke på hur fantastiskt gott det är. Det många däremot inte vet är att en vardagsbolognese blir otroligt mycket godare med vegofärs. Att byta köttfärs mot vegofärs var det första steget jag gjorde mot en grönare vardag – vilket var väldigt enkelt eftersom slutresultatet alltid blev bättre. Förutom att såsen blir godare går det även betydligt snabbare att få klart. Och just det, det är billigare också och är behändigare att arbeta med eftersom du förvarar färsen (som du kan köpa i 1 kg-förpackning) i frysen och därför har mycket lättare för att spontant slänga ihop något. Vegofärs blir aldrig gammalt.

För att göra det enkelt för er har jag tagit fram ett enkelt recept på världens godaste helvegetariska bolognese. Det kanske inte var så ödmjukt skrivit, men jag kan inte förklara den på något annat sätt utan att göra den orättvisa. Du kan smaksätta din vardagsbolognese lite som du vill, men se till att använda dig av goda tomater. Det gör all skillnad i världen. Vilket färssort du väljer har också stor betydelse för resultatet. Jag använder mig av Anammas färs som jag köper i storpack, den räcker länge och har ett mycket gott tuggmotstånd tillsammans med morötter och rotselleri.

Men varför är det praktiskt att fylla frysen med färdig färssås? Jo, för att det förenklar vardagen betydligt för dig. Du får vällagad mat som mättar och kanske ger några extra lunchlådor samtidigt som sparar pengar, tid och energi. Även om du bara fryser in en överbliven portion åt gången istället för att slänga, räcker det till en lasagne bara efter några gånger. Och en färssås går att fylla ut med verkligen vad som helst och är ett perfekt sätt att ta tillvara på småslattar som du annars inte hade vetat vad du skulle använda dem till.

 

Här kommer några av mina bästa färsrecept jag brukar laga av just rester en vanlig vardagsmiddag:

Snabb Vardagslasagne

vegansk lasagne med vegansk köttfärssås, ostsås och bladspenat

Lasagne är en typisk rätt som kan vara svår att få tid till i vardagen. Framförallt eftersom den innehåller många olika moment, tar lång tid i ugnen och leder till världens diskberg som en inte orkar ta tag i efter flera timmars matlagning.

Men, det är då du använder dig av din färdiga färssås! Sedan gör du en fuskbechamel genom att blanda kall crème fraîche med några deciliter riven lagrad ost eller mixa med getost. Varva med lasagneplattor med crème fraicheröran och färssåsen i en ugnsfast form och toppa slutligen med några ytterligare nävar god lagrad ost. Placera i mitten av ugnen på 175 grader i 30-40 minuter tills att lasagnen har en fin och gyllene färg. Tadaaa! Superenkel, jättgod vardagsmiddag till många på 40 minuter! 

 

Shepherds Pie 

Vegansk Shepherds pie på rester av vegetarisk köttfärssås

Jag vet inte om den här rätten egentligen kan kallas en Shepherds Pie – men jag gör det ändå. Det är helt enkelt resterna från en färssås i botten av en ugnsfast form som toppas av ett gott potatismos och därefter gratineras i ugnen. Det enda du behöver göra är att göra ett gott potatismos genom att koka potatis, mosa (absolut inte mixa, då blir det klister), blanda i rikligt med smör och iMatgrädde tills moset har den konsistens du önskar. Lägg färsen i botten av en ugnsfast form, toppa med potatismoset och eventuellt lite ost om du gillar det. Placera formen i mitten av ugnen på 200 grader och gratinera tills att moset har en fin och gyllene färg. Servera med en göttig sallad!

Gratinerad Göttfärsmacka & Sloppy Joe 

gratinerad vegetarisk macka med svarta och vita bönor

Göttfärs + bröd = sant! Varje gång jag får tacofärs över är det en fröjd att laga dessa mackor till kvällsfika eller gofrulle dagen efter. På bilden har jag tagit överblivna rester från mina veganska böntacos som jag har placera på några goda skivor surdegsbröd och rivit över lite ost från en överbliven ostkant. In i ugnen på 225 grader i 10 minuter så har du en helt fantastiskt måltidsupplevelse framför dig.

Det går precis lika bra att göra med överbliven köttfärssås. Gratinera på en macka i ugnen, lägg mellan två skivor bröd och lägg i mackjärnet eller lägg i ett hamburgerbröd och ät med lite grönt.

 

Några andra tips att använda dina färsrester till:

  • Färspaj: Gör en enkel pajdeg, eller köp färdig om du har bråttom. Placera färssåsen i det förgräddade pajskalet tillsammans med några nävar ost och kör in i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter.
  • Chili con fejkarne: Värm upp dina färsrester och tillsätt några burkar avsköljda, färdigkokta bönor, lite extra chili och kanske en burk majs om du gillar sånt. Servera med ris, tortillachips, koriander och en klick crème fraîche eller gräddfil.
  • Moussaka: Den här rätten är helt perfekt om du har andra rester du behöver bli av med. Det går att klämma i lite vad som helst. Skär aubergine på längden och salta. Låt stå en stund under tiden du lagar en sås genom att blanda fetaost med naturell yoghurt eller crème fraîche. Varva aubergine med färssås, ostsås och kanske lite kokt potatis eller annat du hittar. Avsluta med att ha på ostsås och några deciliter ost. Gratinera i mitten av ugnen i 15-20 minuter.

 

För att spara mina recept på ett samlat ställe, följ mig gärna på Bloglovin. Du hittar mig även på Instagram och Facebook.

3 kommentarer Lägg till

  1. Mellan himmel och tomater.. skriver:

    Reblogga detta på Mellan himmel & tomater.. och kommenterade:
    Jag äter ju allt mer vegetariskt, vill ogärna slänga rester så det och det här inlägget gillade jag skarpt. Jag har faktiskt inte provat Anammas vegofärs än men det ska jag ändra på! Jag jobbar lite, eller helt ärligt rätt mycket i motvind eftersom ingen i resterande av familjen tycker om vegokäk men jag har åtminstone fått igenom en vegomåltid i veckan de veckor barnen är hemma. De barntomma veckorna är det rätt lätt. Jag och maken äter sällan kvällsmat tillsammans eftersom vi helt enkelt inte är hemma samtidigt om kvällarna. Det blir matlådor & lättare fika på kvällen. Kagar jag mat så blir de vegetariskt utan att jag ens reflekterar över det. Äter vi tillsammans så blir det på helgen. Och då brukar jag kompromissa genom att äta fisk, möjligen kyckling.

    Hur som helst. Det här inlägget var toppen. Det gav mig idéer till flera rätter som dessutom kan bli bra matlådor till mig.

    Ha det fint!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s