Gröna wraps för en enklare vardag: Den ultimata guiden till den bästa vardagsmaten + en liten bönguide

Inlägget är ett reklamsamarbete med Risenta 

Från och med idag och en månad framöver kommer jag i samarbete med Risenta att berätta allt jag vet om något av det bästa jag vet; det vill säga såser, bröd och vegobollar – ja, Gröna Wraps helt enkelt!

I en serie om fyra avsnitt kommer jag att inspirera kring varför mat som ätes i bröd är fantastisk vardagsmat genom att ge mina bästa tips på de godaste fyllningarna, guida er igenom wrapens uppbyggnad steg för steg samt lära ut hur du bakar ditt eget wrapbröd på enklaste sätt. Vi kommer att prata vegobollar, bönbaserade såser och så kommer jag att visa dig de bästa genvägarna som du kan ta för att få en smidigare vardag. Den ultimata guiden för att bli en mästare på gröna wraps! Kul va?

Varför wraps?

Som ni vet sedan tidigare älskar jag all mat som ätes i bröd. Många skäl är såklart uppenbara, men låt oss gå igenom de viktigaste:

  • Det går att lägga precis vad som helst i en wrap vilket gör det till helt perfekt familjemat eftersom alla kan lägga ner precis vad de själva föredrar. Bara ställ fram en massa burkar och skålar, likt hur du brukar göra till en tacomiddag, och låt alla fylla sina egna wraps med vad de är sugna på.
  • Det är ett bra sätt att använda upp rester på! Eftersom du inte behöver så stora mängder av en och samma ingrediens är det perfekt att klämma ner en överbliven soltorkad tomat, lite rostade rotfrukter, en slatt sås. Så släng inget! Allt passar bra i en wrap, glöm inte det!
  • Innehållet i en wrap går att variera i en oändlighet, vilket gör att du aldrig tröttnar. Dessutom är det lätt att följa säsongen och på så sätt blir det en naturlig variation av fyllningar.
  • Du slipper använda tallrik och bestick = sparar disk! Äta mat med händerna är bäst!vegansk wrap med quinoabollar, rostad broccoli, kikärtor, sojamajonnäs, jordnötshuummus, rödkål och gurka

En plåt med Risentas färdiga quinoamix att göra vegobollar av som rostas i ugn tillsammans broccoli och kikärtor och sedan serveras med sojamajonnäs (bara majonnäs+soja=supergott), jordnötshummus, Risentas färdiga ris- och sesamblandning, rödkål och lime. 

Hur förbereder man sina wraps på bästa sätt?

Nu när jag har svarat på frågan varför wraps är så bra vardagsmat är det dags att behandla frågan – hur? Ja, alltså hur som i hur gör man den bästa wrapen? Nu kanske ni tänker att det inte behövs en guidning för hur du gör en wrap. Jag menar, vid första anblick tar du ju bara ett bröd och lägger på lite sallad, lite sås och lite protein kanske. Men jo, inspirationsguider behöver en alltid! Så här har ni en liten guide över wrapens uppbyggnad att ha i huvudet (eller spara på kylen) till när du ska bygga din nästa wrapmåltid.

 

  1. Brödet
    Det första steget är att välja ett bröd. Vilket bröd du väljer spelar inte så jättestor roll. Antingen köper du färdigt tortillabröd, tunnbröd, libabröd, pitabröd eller kanske ett naanbröd. Eller så bakar du eget. Att baka eget wrapbröd är superenkelt och kan lagas på lite vad som helst och är alltså väldigt lätt att anpassa efter vad du har hemma. Dessutom kräver det ingen jäsning eller knådning och tillagas direkt i stekpannan. Mer om det längre fram!
  2. Fyllning
    Efter att du har valt brödet är det dags att välja fyllning. Kanske har du på rivna eller strimlade grönsaker som gurka, tomat, groddar, avokado, rödkål, majs. Eller så har du något syrat/picklat som syrad rödlök, morot och kål. Det finns att köpa färdigt på burk eller så gör du egen om du vill det. Annars kan du fylla din wrap med rostade rotfrukter eller grönsaker som paprika eller sötpotatis. Eller så fyller du med en av Risentas bulgurblandningar, linsblandningar och quinoablandningar som är extremt bra, lättlagade och goda. Allt du gör är att steka blandningen i 1-2 minuter och därefter koka i vatten i 10 minuter. SÅ fantastiskt bra. Resterna som blir över kan du dessutom äta till en soppa – eller ännu bättre; som bas i morgondagens vegobiffar.
  3. Såser, röror och salsa
    När du har fyllt brödet med grönsaker, rotfrukter eller syrade inläggningar är det dags att välja sås. Kanske väljer du att ha på en bönbaserad sås som en smaksatt hummus eller så har du en lite tunnare sås till som sriracha eller pesto. Eller så gör du en bönsalsa. Det går faktiskt att göra sås på i princip vad som helst; mixa bara valfria bönor och tillsätt smaksättningar efter vad du har hemma.
  4. Protein – vegobiffar och bönor
    Om du vill ha en ännu matigare wrap kan du ha på lite extra protein i form av någon typ av vegobiff eller vegoboll. Om du har bråttom och inte har några biffar förberedda finns det färdiga mixer från Risenta som man bara kan blanda med vatten och steka upp. Dessa biffar är riktigt bra och finns i 4 olika smaker som exempelvis kikärsbiffar med hasselnöt och mandel eller quinoabiffar. Allt du gör är att blanda den färdiga vegobiffblandningen med vatten som du sedan steker till minibiffar eller bollar. Stek upp i pannan eller kör dem i ugnen en stund. Superenkelt, supergott och så är de helt fria från mejerier, ägg och är naturligt fria från gluten. Bra mat som passar de flesta med andra ord!
  5. Toppings Slutligen toppar du med det du hittar i skafferiet! Nötter och frön är gott som sesamfrön i olika färger, pumpakärnor eller rostade solrosfrön. Färska örter är också gott. Kanske oliver eller några finhackade soltorkade tomater. Ja, kör en rensning av kyl, frys och skafferi så får en riktigt bra wrap!

vegansk quinoamix från Risenta

2 olika wraps att variera mellan

För att göra det här med vardagswraps att verka lika enkelt som det faktiskt är har jag gjort en liten, liten lista för att på ett överskådligt sätt se hur du kan bygga dina wraps. Antingen bygger du den med en smaksatt hummus av något slag (mer om det längre fram) eller så bygger du den på någon typ av vegoboll med rostade eller rivna grönsaker och rotfrukter. Och sås såklart, alltid sås.

  1. Hummuswrap + quinoa-, bulgur- eller risblandning från Risenta + grönsaker
  2. Vegobollswrap (egna eller färdigmix) + rivna/rostade grönsaker + sås

Koka bönor och veckoplanering

I Risentas sortiment finns det massvis av olika baljväxtsorter att välja mellan. Mina favoriter är stora vita bönor, kikärtor och röda linser. Det kanske inte var någon jätteöverraskning, det är förmodligen de mest förekommande baljväxterna i de flesta hushåll – men det är heller inte så konstigt för de är bra att ha till typ allt.

Att koka bönor är superenkelt. Det är billigare än om en köper färdiga bönor och är en perfekt söndagssyssla om man vill förenkla vardagen lite i förväg och matpreppa inför veckan. Om man inte pallar går det såklart att köpa färdiga också. Men testa! Bönorna går sedan att frysa in i glasburkar och tas fram när en ska laga biffar, röror, såser eller att steka upp tillsammans med kryddor. Ett tips är att koka upp mycket bönor på en och samma gång och sedan frysa in, så har du bönor så att det räcker länge.

Såhär går du tillväga när du ska koka dina egna bönor:

 

1. Blötlägg

Börja med att skölj av bönorna. Efter att du har sköljt av bönorna är det dags att blötlägga dem i vatten. Använd ungefär tre gånger så mycket vatten som du har bönor så blir det bra. Bönorna ska sedan stå blötlagda i minst 12 timmar, gärna ett helt dygn. Ju längre tid du låter bönorna blötläggas, desto snabbare går de att koka sedan.

2. Kokning

Nu är det dags för kokning! Börja med att hälla bort blötläggningsvattnet. Skölj av bönorna och lägg de sedan i nytt färsk vatten. Jag brukar använda ungefär tre gånger så mycket vatten som bönor även här. Hur länge bönorna ska koka skiljer sig en del beroende på vilken sorts böna du ska koka. På förpackningen står det exakt tillagningstid – men det brukar röra sig om ca 45 minuter till 1,5 timme. Ta upp en böna och testa om den är klar!

3. Frysning och förvaring

Kokta bönor går utmärkt att frysa in. Jag rekommenderar att koka mycket på samma gång och sedan förvara i frysen så är det bara att ta fram när det är dags att laga mat. I kylen håller de sig fräscha i en glasburk i ca 5 dagar. Kanske längre, men så länge har jag aldrig behövt vänta innan jag har käkat upp dem.

Sådär, det var den genomgången. Hoppas att ni gillar wrapskonceptet lika mycket som jag gör! I nästa veckas inlägg kommer jag att prata om något av det roligaste som finns att laga – vegobollar gjorda på baljväxter, rotfrukter och några av Risentas mjöler med särskilt bra bindeffekt!

För att spara mina inlägg på en samlad plats, följ mig på Bloglovin. Jag finns även på Instagram och Facebook.

– i samarbete med Risenta –

Du kanske också gillar:

Halloumitacos med mangosalsa och kryddrostade bönor 

Månadens gröna: Libawrap med morotsnuggets och grön tahinisås

7 kommentarer Lägg till

  1. annamajaastrid skriver:

    Älskar detta! Mat i bröd är fanimej livet👏🏼⭐️

    Liked by 1 person

    1. JA! Håller med. Allt med sås + bröd = bäst.

      Gilla

  2. Wilda skriver:

    Åh vilket fint samarbete och jättekul att få lära mig mer om vad jag kan göra för mat!

    Liked by 1 person

    1. Åh vad kul att du gillar det! Tack! 😘

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s