Kikärtsgyros i pitabröd med dillaioli, citron, tomat och grönt

Enkla, snabba och billiga vardagsrecept kan en aldrig få nog av – eller hur? Och det här råkar vara en av mina favoriter. Ni som har följt mig ett tag vet i nuläget att jag är tokig i sås. ALL mat med sås är ju fantastisk. A men helt seriöst, vad vore livet utan sås?

Varje gång jag käkar kikärtor ser jag till att spara spadet, för vet ni? Det är en perfekt bas när en ska göra majonnäs! Så himla oväntat egentligen men resultatet blir sååå bra och smakar precis som den traditionella majonnäsen gör. Och den är mycket, mycket billigare än den som går att köpa i butik eftersom det enda som behövs tillsättas är någon deciliter rapsolja. Har jag sålt in det nog nu? Bra! Testa!

Det har ju under det senaste åren varit omåttligt populärt med ugnsrostade kikärtor. Det känns som att jag ser de där kikärtorna överallt – som krutonger, i en soppa, som falafelsubstitut. Och jag förstår verkligen varför, rostade kikärtor är verkligen gott till det mesta. Jag brukar dock steka dem istället för att köra dem i ugnen eftersom det helt enkelt går fortare och blir mindre kladdigt i ugnen. Jag steker dem i rikligt med olja tills att skalet har börjat lossna lite och sedan skvätter jag på lite citronsaft. Klart!

Jag vet inte om ‘gyros’ egentligen är rätt benämning för den här rätten men jag tänker att jag använder mig av samma kryddning, jag serverar det i bröd och med en vitlökig sås. Det känns och smakar väldigt gyros-aktigt helt enkelt så jag hoppas det inte är någon som blir upprörd nu. 🙂

veganska kikärtsgyros: kryddiga rostade kikärtor med vegansk kikärtsmajonnäs med krispigt grönt

Veganska kikärtsgyros, 2 personer

1 paket (400 g) förkokta kikärtor (+ spara hälften av spadet till senare)
2 pressade vitlöksklyftor
chiliflakes
spiskummin
paprika
rökt paprika
oregano
timjan
citronsaft
olivolja

Dillaioli 

kikärtsspad (ca hälften från en förpackning)
1 liten tsk dijonsenap
1/2 tsk äppelcidervinäger eller vitvinsvinäger
rapsolja (ca 2 dl)
1 pressad vitlöksklyfta
en näve finhackad dill
Salt + svartpeppar

Tillbehör

Pitabröd
Huvudsallad
Rödlök
Körsbärstomat
Gurka
Dill + persilja
Citron

Såhär gör du:

  1. Kikärtsgyros: börja med att skölja av kikärtorna, spara hälften av spadet kikärtorna har legat i. Låt kikärtorna rinna av ordentligt innan du tillsätter kryddorna. Ta lite av varje, det är inte så noggrant exakt hur mycket du använder. Jag brukar maxa på med oregano och paprika och vara lite mer återhållsam med de andra kryddorna. Ringla över lite citron samt olivolja, tillsätt vitlöken och låt kikärtorna stå och marinera under tiden du gör såsen.
  2. Dillaioli: börja med att mixa (med en stavmixer) senap, kikärtsspad och äppelcidervinäger tills det har blandats ordentligt. Ha sedan i rapsolja i en tunn stråle, mixa hela tiden! Efter ett tag börjar såsen bli tjock. Fortsätt mixa och ha i olja tills att såsen har den konsistens du gillar. Avsluta med att mixa i en näve hackad dill och en pressad vitlöksklyfta. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt stå kallt fram till servering.
  3. Rostade kikärtor: hetta upp en stekpanna och ha i en skvätt olivolja. Stek de marinerade kikärtorna på medelvärme i någon minut tills att de har börjat få lite färg och skalet lossnat lite. Avsluta med att ha på extra citronsaft.
  4. Stek pitabrödet i rikligt med olja på båda sidorna. Servera med dillaiolin, de rostade kikärtorna, huvudsalladsblad, strimlad rödlök, körsbärstomat samt extra hackad dill och persilja. Nomnom!

 

För att spara mina recept på en samlad plats, följ mig gärna på Bloglovin’. Ni hittar mig även på Facebook och Instagram.

13 kommentarer Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s