Plåtmat: en guide till hur du lagar världens enklaste vardagsmiddag

För den som inte tidigare har upptäckt smidigheten i att laga hela middagen på en plåt kommer detta inlägg att vara helt världsomvävlande. Eller, så var det i alla fall för mig när jag upptäckte konceptet med att servera hela middagar direkt från plåten. Plötsligt blev vardagsmiddagarna så mycket smidigare och snart upptäckte jag också hur smart rätt det är att bjuda på när en får oväntade gäster!

Plåtmat går helt enkelt ut på att du tar en massa saker du redan har hemma, slänger ihop det i en salig röra på en plåt, kanske på med något gott kryddsmör eller kryddblandning och sedan in i ugnen tills allt är klart. Sedan toppar du med färska örter, bönor, röror och annat grönt du gillar. Slutligen ställer du bara plåten mitt på middagsbordet och låter familjen eller eventuella middagsgäster ta för sig bäst de vill. Och det är alltid SÅ himla uppskattat av alla!

img_0891
Hasselbackade minipotatisar, spetskål, blomkål, rostad vitlök, morot, schalottenlök och vegochorizo. Toppad med bladpersilja, citron och fetaost. 

Det främsta skälet till att plåtmat är världens underbaraste mat är att det är otroligt smidigt och relativt diskfritt. Det är också ett väldigt bra sätt att använda rester eller udda råvaror som har blivit över från tidigare måltider som 2 överblivna morötter eller en bit blomkål.

Så, vad kan man då langa upp på plåten? Jag skulle egentligen säga vad som helst! Rotfrukter är alltid en bra bas. Också någon typ av kål, korv eller fetaost. Men! För att förtydliga allt på ett bra sätt gör jag en guide precis som med bowls-inlägget.

1. Basen

Först börjar du med att dela rotfrukter i en form du gillar. Skär de som klyftor, som hasselback, som pommes frites eller i halvor. Jag tycker det kan vara kul med lite variation. En favorit är att göra pytt och blanda former och kanske ha några hasselbackade morötter och varva med kubad potatis. Ibland kan det vara gott att ha på korv du gillar, eller några vegobitar eller schnitzel. Ta helt enkelt det du är sugen på och som du har hemma! Rosta allt på 225 grader i mitten av ugnen tills att rotfrukterna har fått en fin färg och är mjuka inuti. Så i det här första steget kan det vara gott med några av följande alternativ: 

  • potatis
  • morötter
  • rödbeta
  • palsternacka
  • jordärtskocka
  • sötpotatis
  • butternutpumpa
  • zucchini
  • vitkål eller spetskål
  • blomkål
  • rödlök
  • champinjoner
  • vegokorv/vegobitar/vegoschnitzel

2. Kryddning

Efter att ni har skurit era rotfrukter och kål i önskade former lägger ni dem på en plåt. Därefter är det dags att krydda! Här tar ni av det ni är sugna på helt enkelt. Det kan vara ett kryddsmör (vitlökssmör, persiljesmör, eller chilismör) du rör runt rotfrukterna i eller en torr kryddblandning + olivolja du tycker passar ihop med det du har langat upp på plåten. Men jag kan ändå ge er några tips kring några smakkompisar som jag tycker extra mycket om som jag tycker att ni ska testa:

  • sötpotatis/kanel/chili
  • blomkål/citron/smör
  • rödbeta/fetaost/dill
  • potatis/persilja/hel vitlök
  • butternutpumpa/getost/salvia

img_9900
Halloumipytt med potatis, blomkål, hasselbackade morötter i vitlökssmör. Toppad med champinjoner, bladspenat, citron, persilja och chilihalloumi. Serverad med en ört- och honungsyoghurt. 

3. Toppings

När maten på plåten är färdigrostad är det dags att fixa toppings. Och här kan du verkligen ta allt du har hemma i princip! På med någon grönsak, någon färsk ört, något krispigt och något mjukt så blir din plåtmat komplett. Några tips på saker som är goda att toppa med:

  • färska örter som dill, basilika och persilja
  • bladspenat, hel eller hackad
  • citron
  • bönor: vita bönor eller svarta bönor är mina favoriter
  • avokado
  • råa champinjoner
  • fetaost
  • stekt halloumiost
  • gurka
  • tomat
  • vårlök
  • pinjenötter, valnötter, mandel

 

4. Sås

Slutligen ställer du en stor skål med god sås bredvid plåten. I detta inlägget tipsar jag om 10 favoritsåser så kolla gärna in där för massor av inspiration. Kika gärna på bildtexterna för att se vilka såser som kan passa till de olika rotfrukterna. Jag brukar tänka att om jag använder mig av något sött som sötpotatis eller pumpa kan det vara gott att bryta av med något starkt som sriracha eller en getost eller fetaost. Till halloumipytt eller annan vegopytt är det gott med en krämig senapssås eller örtsås.

img_5717Polentapanerade rostade sötpotatispommes, toppad med svarta bönor, hackad bladspenat, fetaost, avokado, citron och sriracha. 

Sådär ja! Jag hoppas att ni kommer att ha lika stor användning av det här konceptet med att tillaga era middagar på plåt som jag har haft. Och glöm inte att det passar lika bra att servera vid vanliga vardagsmiddagar som vid fest.

För att spara mina recept på en samlad plats: följ mig på Bloglovin eller Pinterest. Ni hittar mig även på Instagram och Facebook.

För fler recept på enkel och snabb vardagsmat, kika in mina tidigare guider och receptsamlingar: 

7 snabba pastarecept att laga i höst

Att få ihop matvardagen del 3: 5 wraps

Att få ihop matvardagen del 2: nudlar

Att få ihop matvardagen med “bowls”: inspiration till lunch och snabbmiddag

 

17 kommentarer Lägg till

  1. Beatrice skriver:

    Det här är ju totalt genialt verkligen! Är lite nyfiken på den där polentapaneringen, hur får man till den? Är lite… låt oss säga oerfaren, på vegomatsfronten, så tänker på om det är ägg eller om det bara fastnar på eller hur sjutton stannar det kvar på sötpotatisen!? Det här inlägget ska för övrigt sparas för all evig framtid för det här är som sagt totalt genialt!

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      JA! Plåtmat är fantastiskt smidigt, älskar att bjuda på det med en massa olika röror och såser när vi har gäster. Det var ett tag sedan jag gjorde sötpotatisen men jag trooor att jag började med att dela dom i stavar, sedan sköljde jag av dom i kallt vatten och torkade dom noggrant. Dutta på lite olja och vänd dom sedan i polenta. Lägg dom bredvid varandra på en plåt – men de får inte nudda vid varandra. In i ugnen i 225 grader i ca 20-30 minuter. Klart!

      Gilla

  2. Anna skriver:

    Potatis, morot, palsternacka får smakkompisarna timjan och olivolja. När de har några min kvar slänger jag på en näve pinjenötter som får rostas i ugnen. Och när de kommit ut ur ugnen strösslar jag över en näve lingon. Det blir en så himla god smakbrytning med det sura från lingonen till det söta i rotfrukterna. Trattkantarellsås och sesamnuggets till. SÅ GOTT!

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      Wow! 😍 Det låter fantastiskt gott, vilket tips!

      Gilla

  3. haddis skriver:

    Maten ser helt underbar ut. Har skickat länk till familjen att de möte in och kolla på allt fint här.
    Jag tänkte göra Halloumipytt med potatis mm ikväll och undrar om det finns ett mer utförligt recept någon stans? Har ingen aning om vad hasselbackade morötter i vitlökssmör är för något tex.

    Tack på förhand,
    Michelle

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      Hej Michelle! Inlägget är mer tänkt som inspiration men självklart lämnar jag mer än gärna ut recept också ☺️ Sätt ugnen på 225 grader. Dela potatisen i klyftor om de är stora och på hälften om de är små. Skär skåror i några morötter i den mindre storleken och lägg även dem på plåten. Ha på lite olivolja och sätt in i ugnen. Blanda smör (ca 50 g) med en knippe hackad persilja och en stor pressad vitlöksklyfta. När rotfrukterna har varit i ugnen i 20 minuter vänder du över vitlökssmöret och låter det smälta under de sista 5-10 minuterna rotfrukterna är i ugnen. Stek halloumi vid sidan om. Ta ut plåten, lägg på halloumin, bladspenaten och champinjoner. Ha på lite extra persilja, citronsaft och flingsalt. Såsen: blanda fet yoghurt med frysta hackade örter (som persilja, basilika, franska örter), salt och lite lite honung. Klart! 😘✨

      Liked by 1 person

  4. Frida skriver:

    Ser supergott ut! Kul att få lite inout till nya kombos. Själv brukar jag ugnsrosta palsternacka och morötter i stavar och dressa med citronsaft och olivolja, zest, hackad persilja och vallmofrön. Så himla gott!

    Liked by 1 person

    1. juliatuvesson skriver:

      VALLMOFRÖN! 😍 Låter så gott och det har jag aldrig haft en tanke på att prova. Jag brukar enbart använda vallmofrön i desserter och pannkakor men det finns såklart så många fler användningsområden. Tack för påminnelsen om denna fantastisk ingrediens! 😘

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s