3 veganska grejer att toppa din pasta med: fröparmesan, friterad kapris och knaperstekt brödsmul

Att toppa sin pastarätt med en god bit riven parmesan tycker förmodligen de flesta är något av det bästa som finns. Och jag är utan tvekan en av dem.

Dock innehåller parmesan löpe, det vill säga mald kalvmage, vilket även är något många försöker att undvika. Med andra ord är det inte alls särskilt vegetariskt. Och saken är den att det inte finns en enda äkta parmesan som inte innehåller löpe. Dock finns det en massa andra lagrade ostar som är helt utan löpe (och istället innehåller ystenzym) som är supergoda att riva över pastan de med. I det här inlägget tipsar jag om en av flera goda ostar som enbart innehåller vegetabiliskt löpe.

Även om jag älskar ost kan det vara ganska dyrt och kanske inte något som man använder överdrivna mängder av i vardagen. Då brukar jag istället använda mig av något av alternativ jag presenterar i dagens inlägg, eller så nöjer jag mig bara med lite olivolja och rikliga mängder svartpeppar. Det är ju gott det också.

Så, vad kan man ha på pastan om man vill äta något annat än parmesan? I det här inlägget presenterar jag 3 veganska recept på några goda grejer som jag brukar toppa pastan med; fröparmesan, krispigt brödsmul och friterad kapris.

Oh, och just det! På bilden ser ni ett av mina bästa vardagsrecept; spaghetti med tomat- och fetaostsås. Ett av mina mest populära vardagsrecept.

Följ mig på Instagram för dagliga uppdateringar, recept och enkla matlagningstips. Ni hittar mig även på Facebook och på Bloglovin’ där ni kan spara mina recept på en samlad plats.

Pasta med 3 veganska grejer att toppa pastan med istället för parmesan; fröparmesan, stekt brödsmul och friterad kapris

Fröparmesan

I det första receptet mixar jag rostade solrosfrön med bjäst och en italiensk kryddblandning jag hittade på burk. Du kan byta ut kryddmixen mot vilken smaksättning som helst. Bjäst är en smaksättare som har börjat bli allt mer vanlig i den veganska matlagningen. Den har en lite ostaktig smak vilket gör att den ofta fungerar som ett slags ostsubstitut. Jag använder bjäst väldigt sällan men det är verkligen toppen att ha hemma i skafferiet och ta fram lite av när jag inte har ost hemma. Om du vill testa så går bjäst att köpa lite varstans – men framförallt i hälsokostaffärer, större mataffärer samt i de flesta nätmatbutiker.

Om man inte pallar köpa bjäst eller hålla på att mortla går det utmärkt att strunta i hela mortlingsproceduren och istället bara saltrosta en massa frön och nötter tillsammans med salt i en torr stekpanna. Stek på mer än vad du äter direkt och förvara en burk – för det här mina vänner, det är fasiken gott till exakt allt.

DU BEHÖVER
2 dl rostade solroskärnor, eller andra frön eller nötter som du har hemma
2-3 msk bjäst
1-2 msk italiensk kryddmix på burk, eller annan valfri smaksättning

Börja med att rosta solroskärnorna i en torr stekpanna tillsammans med lite salt. När fröna börjar få lite färg ställer du pannan vid sidan och låter de svalna. Mixa solrosfröna tillsammans med bjästen och kryddorna.

Knaperstekt brödsmul 

Det finns säkert ett mer (italienskt) fancy namn för knaperstekt brödsmul – men det är i alla fall vad det är. Det här är helt fantastiskt gott, särskilt om man blandar det med lite citronzest eller persilja.

DU BEHÖVER
dagsgammalt surdegsbröd, några skivor
olivolja
valfri smaksättning, exempelvis chiliflakes/persilja/citronzest

Sätt ugnen på 200 grader. Dela brödet i mindre bitar och rosta i ugnen tills att det har blivit gyllene och hårt, kanske 10-15 minuter. Låt brödet svalna en aning och mixa det sedan grovt. Stek i olja i en stekpanna i ca 5-10 minuter. Smaksätt med vad du gillar, kanske chiliflakes eller citronzest och finhackad färsk persilja.

Friterad kapris 

Friterad kapris är gott att äta till pasta, gärna tillsammans med lite rostade nötter.

DU BEHÖVER
1 burk små kapris
rapsolja

Börja med att låta kaprisen rinna av så mycket det bara går och torka sedan av den med lite hushållspapper. Stek i olja i en stekpanna en kort stund tills att de har blivit knapriga och låt de sedan rinna av på en bit hushållspapper.

För fler veganska pastarecept:

Vegansk gräddig citronpasta med rostad mandel + Det Goda Gröna

Vegansk pasta bolognese med soltorkad tomat, rotfrukter och örter

Vegansk lasagne med soltorkad tomat, zucchini och ostkräm

 

Följ mig på Instagram för dagliga uppdateringar, recept och enkla matlagningstips. Ni hittar mig även på Facebook och på Bloglovin där ni kan spara mina recept på en samlad plats.

 

En kommentar Lägg till

  1. Wilda skriver:

    Åh nu vet jag vad jag ska göra av de där kantbitarna som bara skräpar sist i brödpåsarna i frysen. 😀 Tack!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s